inteligenta-emotionala

Abilitatea de a exprima si de a controla propriile emotii este importanta, dar la fel de importanta este si capacitatea noastra de a intelege, interpreta, si raspunde emotiilor celor din jurul nostru. O lume in care nu ai putea sa intelegi cand un prieten sau un coleg este suparat, nu este o lume tocmai normala. Psihologii se refera la aceasta abilitate numind-o inteligenta emotionala. Unii experti in comunicare sustin ca aceasta poate fi mai importanta chiar decat IQ-ul.


Inteligenta emotionala se refera la capacitatea de a percepe, controla si evalua emotiile. Aceasta poate fi invatata sau o poti avea din nastere. Din anul 1990 , Peter Salovey și John D. Mayer au fost cei mai importanti cercetatori in inteligenta emotionala. Acestia au definit inteligenta emotionala ca fiind “subgrupul de inteligență socială care implica capacitatea de a monitoriza sentimentele proprii si emoțiile altora , de a discerne intre ele si de a folosi aceste informatii pentru a ghida gandirea cuiva si acțiuninilor acestora”.
In prezent exista doua modele de inteligenta emotionala:

Tipuri de inteligenta emotionala

1. Ability model - Salovey si Mayer au propus un model care a identificat patru factori diferiti de inteligenta emotionala:  perceptia emotiilor, rezonanta cu emotiile, intelegere emotiilor si managementul /gestionarea emotiilor.

Cele 4 ramuri de inteligenta emotionala – Salovey si Mayer
Perceptia emotiilor – primul pas in intelegerea emotiilor este de a le percepe corect. In multe cazuri, acest lucru ar putea implica intelegerea unor semnale non-verbale, cum ar fi limbajul trupului sau expresiile faciale.

Rezonanta cu emotiile – este urmatorul pas in inteligenta emotionala si presupune utilizarea emotiilor pentru a promova gandirea si activitatea cognitiva. Cu cat vei rezona mai bine cu emotiile cu atat vei sti cum sa-ti prioritizezi si sa reactionezi corect la lucruri care ti-au castigat atentia.

 Intelegerea emotiilor – emotiile percepute pot avea o mare varietate de sensuri si surse. Atunci cand cineva isi exprima sentimentele de furie, trebuie sa identifici sursa lor si ce inseamna acestea. Ex: daca seful reactioneaza furios la un moment dat poate inseamna ca este nemultumit de munca ta, este obosit pentru ca lucreaza prea mult, are probleme personale etc.

Gestionarea emotiilor – capacitatea de a gestiona emotiile intr-un mod eficient este un element cheie in inteligenta emotionala. Reglarea emotiilor, raspunsul in mod adecvat si raspunsul la emotiile altora sunt aspecte foarte importante in managementul emotiilor.

2. Mixed model – modelul este introdus de parintele inteligentei emotionale si vede inteligenta emotionala ca pe o suma a unor competente si abilitati care conduc la performante in conducere. Modelul lui Goleman prezinta cinci structuri de inteligenta emotionala:

Constiinta de sine – capacitatea de a cunoaste emotii, puncte forte/slabe, valori, obiective si puterea de a recunoaste impactul lor in luarea deciziilor. Constiinta de sine este poarta care se deschide spre dezvoltarea inteligentei emotionale.

Autoreglementarea/Autocontrolul – implica controlul sau redirectionarea emotiilor sau impulsurilor negative si adaptarea la schimbarile situatiei. Autocontrolul este disciplina de a sti cand si cum sa actionezi – iar apoi sa treci la fapte.

Abilitati sociale – gestionarea relatiilor si directionare acestora in directia dorita. Comunicarea si creativitatea sunt abilitati sociale de baza. Maiestria in cultivarea relatiilor sociale o reprezinta cultivarea relatiilor cu scopul de a transforma obiectivele in realitate.

Empatia – este fundamentul in cultivarea relatiilor. Oamenii empatici sunt oamenii care tin la cei din jurul lor si la sentimentele si trairile acestora. Atunci cand vrei sa iei o decizie este important sa vezi si ce vor/gandesc ceilalti. Empatia este arta de a stabili legaturi cu oamenii.

Motivatia – o parte foarte importanta in inteligenta emotionala, motivatia este arta de a te lasa condus catre realizarea obiectivelor de dragul realizarii acestora. Pentru a fi motivat pe deplin este importanta constientizarea deplina a telului si a viziunii.
Scurt istoric al inteligentei emotionale
1930 - Edward Thorndike descrie conceptul de "inteligenta sociala", ca "abilitatea de a obtine ceva, impreuna cu alte persoane".
1940 - David Wechsler sugereaza ca abilitatile emotionale de inteligenta pot fi esentiale pentru succesul în viata.
1950 – Psihologi umanisti de renume descriu cum poti construi inteligenta emotionala.
1975 - Howard Gardner publica The Shattered Mind, care introduce conceptul de inteligenta multipla.
1985 -  Wayne Payne introduce termenul "inteligenta emotionala" in lucrarea sa de doctorat
1987 – Intr-un articol publicat in Mensa Magazine, Keith Beasley foloseste termenul "coeficient emotional".
1990 – Psihologii Peter Salovey si John Mayer publica articolul “Inteligenta emotionala”
1995 – Conceptul de Inteligenta emotionala devine populara odata cu publicarea cartii lui Daniel Goleman.

0 comentarii :

Trimiteți un comentariu